Assalamualaikum...

=p

sakit jiwa or gila?

Wednesday, October 7, 2009

huhuhu
skang aku tgh bekeja kat wad psikiatrik hkl
tau tau la kan wad psikiatrik ni cemane
macam2 kerenah umat manusianya,,,

1st aku masuk wad pompuan
tua da,muda pon ada
sian kadang2 tengok depa ni

masuk je ward,ramai yang wish gud moning la,,panggil misi la,,
hihihihi
pagi2 lagi da dihidangkan dengan aksi 18sx
pas mandi xpakai baju
naked around the ward
huhuhu,,sabo je la

then aku n my friend borak ngn sorg makcik ni(rules masuk psy ward:jangan bersendirian ngn patient,they can b suddenly agresive)
makcik ni da tua,,late 60 mebi
die kate matenye xbape nampak dah
then aku tanya la,,
"dah tu,makcik nampak x kami?"
die pon jawab
"kamu makcik xnampak sbb putih sgt,,ha yang ni(my friend) makcik nampak,,itam manis"
hahahhahahaha,,sakit perot aku gelak
pagi2 da wat lawak

then amik vital sign,borak2 n bawak depa ke tempat makan
after bekpes,depa makan obat
then bawak ke bilik OT
OT kat sini ialah occupational therapy,,bukan operation teater ye
kat sini kami wat senaman ringan n main music chair
heheheh
lucu gak sbb sambil pusing2 chair tuh,depa berjoget xhengat
hahaha
sabo je la
mengikut rentak music kekdahnye
then aku gerak ke bilik sebelah jap

nak tau ape yg ade kat bilik sbelah?
ni ialah bilik ECT=electro convulsive therapy
elektrik dialirkan pade otak
takot plak aku tengok tapi ok la kan,,pengalaman,,
tapi anes n dokte yg wat tuh cam kerek sket
sbb ade ramai yg tengok prosedur tuh
student nurse kkm,student nurse mahsa,student nurse assunta,student medic,ma
mau xhangin tapi cam beragak2 ah
org lain pon nak blaja gak,,,


then ektibiti ot diteruskan lagi dengan depa diarahkan melukis apa2 shja yg berkaitan dengan perasaan mereka sekarang
ade yg lukis kucing,rumah,batman,bunga,hati bercelaru,bulan bintang
hihihihi
pastuh tulis 5 perkara yang xdisukai n 5 perkara yang disukai
ade yang suka tido,makan,main,negara membangun,durian,negara aman
yang xsuka plak ialah:xsuka org panggil depa gila,xsuka masuk wad gila,xsuka org bergaduh,xsuka org xjujur,xsuka lelaki
hmmm,,,
ade yg trauma oleh keluarga n oleh lelaki

ade sorg ni ex stewardess mas
santek
dia ni chindian tapi kn rape by filipino man n some other men (that guy fren)
sian loh
sampai pregen
anak die kat hbuk skang ni

ade sorg makcik ni plak
muka,suara n cara bercakap sebijik cam norlia ghani
nak tergelak aku
mania,,
suka mekap n aku rase tenaga die xpenah habes
suka bercerita n macam2 la
die takut n xsuka lelaki
xpenah kawen n claim that laki suma penipu
die penah keje kat opis army
then die cakap ade sorg pegawai ni nak kat die n die refuse
so die kn buatan n jadi gila sampai skang
dunno la kan,,

then tengaharinye ade sorg makcik A lewat 60an masuk ward
payah nau nak pujuk die masuk ward
xmau tuka baju
pujuk2 die
lucu tau x,,,aku asik nak gelak je
"kalo aku pakai baju ijau,aku kn masuk ward,,aku xnak"
"kalo misi baik saya baik,,jangan paksa saya,saya xsuka"
"jangan paksa saya,,kalo saya buat menggeletar sume orang takut"
hahahhaha,,aku sakit perut gelak
"jangan paksa saya,,kalo saya tepuk tangan besor2,siap korang"
tepuk tangan biasa je,dia ingat kitorang takut la
pastuh die bace ayat quran la,hape la
last2 staff nurse dukung die n tukar baju die
die nanges time tuh,,sedih plak aku tengok
tapi menurut sepupunye(tinggal skali)
makcik A ni agresif n cakap bukan2
so merbahaya
die pon ade intention nak commit suicide
so dangerous rite

pastuh makcik ala2 norlia ghani pon datang la borak ngn makcik A nih
borak cam biasa la,,tanya dok mane,anak bape,umo bape,bla bla bla(common question la)
then bl makcik ala2 norlia ghani ni blah,makcik A ni bulih bisik kat kitorang
"dia ni gila kan?"
ahahahahahahhahahahahhahaha
sakit perut aku nak gelak

tapi bila tanya kat most patient,nape masuk sini
jawapan dia ialah"orang cakap saya gila"
xpun "sakit jiwa"
so they know la

huhuhuhu
ni baru pengalaman utk 1st day
esok2 xtau la

tapi kesimpuln yang aku bulih wat ialah
ade yang macam ade potensi nak baik n ade yg macam xberpeluang je
ntah la,,
kesian


jadi kawan kawan yang kita suka,jaga kesihatan
bukan hanya fizikal tapi mental juga ya
sekian terima kasih

0 Comments: